Jak powstają smugi za samolotami?

Odsłony: 865

Ocena użytkowników: 0 / 5

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

b_150_100_16777215_00_images_D-ABYF.jpgCzęsto spoglądamy w niebo, jednak nie zawsze widzimy smugi za samolotami. Od czego to zależy i skąd się biorą białe, nieraz długie na całe niebo, smugi kondensacyjne? Postaramy się to opisać w tym artykule.

 

 

Co to jest smuga kondensacyjna?

Smuga kondensacyjna to rodzaj chmury, która powstaje zaraz za samolotem i składa się z kryształków lodu. W swojej budowie nie różni się niczym od reszty chmur, może poza tym, że ma specyficzny kształt i rozciąga się nawet kilkaset kilometrów za samolotem. Powstaje na wysokości ponad 10km, nieraz niżej. Zdarzały się przypadki, gdzie smuga kondensacyjna powstała już na ziemi, patrzcie uważnie:

Contrails at takeoff. Tu-204 a / p Yakutsk with temp -45C

Ale dlaczego smuga powstała już na ziemi, skoro dopiero ustaliliśmy, że powstają na wysokości ponad 10km? Wystarczy, że zaistnieją warunki, by do tego doszło.

Reklama

Co jest potrzebne do powstania smugi?

Przede wszystkim odpowiednia wilgoć. Powietrze może zmagazynować pewną ilość wody, jednak gdy jest jej już zbyt wiele, skrapla się i tworzy chmurę lub mgłę w zależności od wysokości. Do skroplenia się, woda potrzebuje jakiegoś punktu zaczepienia. W powietrzu są to różne pyły, bądź cząstki stałe. Jednak na duże wysokości nie docierają praktycznie żadne pyłki, dlatego woda nie ma na czym się skroplić. Idealną szansą jest jednak przelatujący samolot, który wraz ze spalinami wydziela różne cząsteczki, na których może osadzić się woda. Tak też się dzieje i w zależności od przekroczenia maksymalnej pojemności powietrza dla H2O, mamy odpowiednio długą smugę. Czyli wraz ze wzrostem wilgoci, rośnie długość smugi. Gdy powietrze nie jest nawilżone w stu procentach, zjawisko nie powstanie wcale, dlatego w niektóre dni smugi nie powstają wcale, niezależnie od wysokości. 

Iryzacja

Istnieją sytuacje, kiedy powietrze jest bardzo mocno zawilgocone. Wtedy samolot staje się jedną wielką cząsteczką, na którym osadza się cała wilgoć na torze jego lotu. Podziwiać możemy wtedy cudowne zjawisko tęczowania za samolotem. Można je obserwować najczęściej podczas występowania chmur cirrus, gdy statek powietrzny przelatuje zaraz pod nią, zaraz nad nią, lub bezpośrednio w niej.

b_150_100_16777215_00_images_SE-RDO.pngb_150_100_16777215_00_images_PH-BVG.pngb_150_100_16777215_00_images_38600873896_b706997b5c_o.png

 

 

Reklama

Chemtrails

Chyba jedna z większych teorii spiskowych. Jej wyznawcy głoszą, że specjalnego pochodzenia, nieoznakowane samoloty rozpryskują, szczególnie nad dużymi miastami, środki chemiczne, którymi rzekomo jesteśmy podtruwani. Mówią oni, że robią to w określonych momentach. Nieraz powietrze zawiera bardzo dużo wilgoci, co sprzyja powstawaniu wielu, długich na cały horyzont, smug kondensacyjnych. Na dużych wysokościach wieje bardzo silny wiatr, który często przekracza 200km/h. Wyobraźmy sobie korytarz, który jest ustawiony bokiem do wiejącego wiatru. Przelatują samoloty w odstępach 30 minut. Każda kolejna smuga jest spychana przez wiatr, dodatkowo przelatują samoloty z wiatrem, lub pod wiatr. Finalnie mamy efekt rzekomej siatki, którą tworzy się nad dużymi miastami. Jak widać, wystarczy spojrzeć na to z meteorologicznego punktu widzenia, lub pomyśleć bardziej racjonalnie. Apelujemy, że teoria ta jest jednym, wielkim kłamstwem jakie rozsiewa się po Internecie. Jest to równie niemądre jak teoria płaskiej ziemi (kiedyś również ją opiszemy).