Meteo Info #3 – Smugi kondensacyjne / Chemtrails

Jak powstają smugi kondensacyjne?

Intensywna smuga kondensacyjna, w tle widać chmury cirrostratus – oznakę dużej wilgoci

Zacznijmy od tego, że powietrze wraz ze wzrostem wysokości zmniejsza swoją gęstość i temperaturę. Samoloty latają wysoko ze względów ekonomicznych – im wyżej tym mniej cząsteczek powietrza i mniejszy opór, więc wzrasta prędkość przy zachowaniu tego samego spalania. Na dużych wysokościach zazwyczaj jest bardzo mało wilgoci. Silniki samolotu generują spaliny, które są ciepłe i wilgotne. W połączeniu z niską temperaturą otoczenia powietrze zostaje przesycone i powstaje chmura. Długość utrzymania się smugi zależy od wilgotności powietrza, im mniejsze tym krócej się utrzyma. Najdłuższe warkocze możemy obserwować, gdy na niebie jest pot. mleko – chmury cirrostratus. Są one oznaką dużej wilgotności na wysokości około 10km, czyli tej wykorzystywanej najczęściej w transporcie lotniczym.

Samolot bez smugi

Samolot bez smugi kondensacyjnej w warunkach zmniejszonej wilgotności

Zdarza się czasami, że samoloty które lecą nawet na 12km wysokości nie pozostawiają smug. Zwolennicy teorii spiskowej „chemtrails” powiedzą, że samolot w tym momencie nie truje lub skończył truć. Oczywiście mija się to dalece z prawdą. Żeby powstała smuga potrzeba określonych warunków, które nie zawsze wystarczają do zawiązania cząsteczek wody. Przykładowo może być zbyt mała wilgotność powierza zewnętrznego i powietrze nie zostanie przesycone wilgocią ze spalin, więc warkocz nie powstanie.

Smuga bez spalin

Widoczna doskonale kondensacja na skrzydłach, smuga z silników niemal niewidoczna

Jest to możliwe i często się zdarza. Jeśli lecieliście samolotem podczas dużej wilgotności powierza, np. podczas nisko zawieszonych chmur, to mogliście zaobserwować, że na końcówkach skrzydeł powstawały okrągłe smużki, które ciągły się za samolotem. Niekiedy zdarza się zjawisko iryzacji. Powietrze opływające skrzydło górą ma większą prędkość niż to na dole, więc ma też niższe ciśnienie. Jednak powietrze nad i pod skrzydłem ma tą samą zawartość wilgoci. W niższym ciśnieniu powietrze zostaje przesycone wilgocią i powstaje chmura na całej długości skrzydła. Wystarczy więc sama zmiana ciśnienia, by zainicjować kondensacje pary wodnej. Z ziemi wygląda to tak:

Zdjęcie kiepskiej jakości, jednak warte zamieszczenia – bardzo silna iryzacja (tęczowanie)

Chemtrails

Zwolennicy tej teorii twierdzą, że smugi są wytwarzane przez rzekomy wyrzut specjalnymi dyszami substancji chemicznych, które zawierają trujące cząstki metali ciężkich i powodują poważne choroby w społeczeństwie. Jest to oczywiście bzdura, wystarczy dobrze zrozumieć schemat powstawania smug kondensacyjnych i zasięgnąć odrobinę wiedzy z fizyki tworzenia chmur. Nielogicznym byłoby to szczególnie dla pilotów, którzy opryskiwaliby samych siebie i latali w maksymalnym stężeniu tych trujących substancji wdychając w ciągu normalnego dnia pracy dawki, które normalny człowiek na ziemi nie przefiltrował w płucach przez całe życie.

Wszystkie zdjęcia w artykule zostały zrobione z Krosna w latach 2012-2016

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *